onsdag 19. februar 2014

Her strikker jeg


Det har vært artig å se og lese om hvor mange av dere strikker, og nå skal dere få se mine strikkesteder. Monstermønster samler alle på et sted så her er det bare å la seg inspirere av smarte løsninger og lune kroker.


Jeg er ingen offentlig strikker, med unntak av venteveærelser da, og det er en enkel årsak til det. Ikke fordi jeg ikke vil eller synes det er ugreit å gjøre det, men fordi jeg stort sett aldri er noen steder der jeg kunne strikket. Aldri  nesten på buss eller tog, aldri på kafe eller andre offentlige uterom. Men hjemme strikker jeg og her er strikkeplassen min i stua. Jeg strikker stor sett der, for der er peisen , jeg liker å ha det varmt og ikke er det langt til kjøkken og kaffetrakteren heller. Det er ingen trapper å gå om det skulle ringe på døren eller barnebarna skulle komme på besøk. 
Men det blir lett litt for mye rot, når jeg må bære ned alt jeg tror at jeg kanskje har bruk for og ikke orker bære det opp igjen samme dagen.  Og jeg liker ikke rot! 




På hytta strikker jeg her i denne stolen. Der har jeg godt lys fra vinduet bak meg og utsikt ut av et annet vinduet foran meg. På den gamle krakken legger jeg ofte mønster eller notatbok som jeg alltid har i nærheten når jeg strikker og beina legger jeg i stolen foran meg. På skuffebenken har jeg strikkepenalet med målebånd, saks og andre små nødvendigheter innen rekkevidde.




På loftet hjemme har jeg et stort rom helt for meg selv. Et forhenværende barneværelse er blitt mitt Soria Moria. Her har jeg alt jeg trenger med skuffer, hyller og kurver fulle av garn, pluss alt annet nødvendig utstyr.
Jeg har ennå ikke strikket så mye her, for vi har holdt på med oppussing, men nå er det stort sett bare litt listing igjen. Nå skal det bli andre boller, nå skal jeg ta dette rommet i bruk til mer enn bare oppbevaring av garn og andre håndarbeidsgreier.



I kroken har jeg en gammel stol og en krakk til beina. I sybordet som en gang var min mors ligger håndarbeidsverktøy og i kista har jeg samlet strikkepinnene. Sovesofaen er god å ha når jeg trenger en hvil. Det får ikke hjelpe om jeg må gå ned hvis det ringer på døren, det er tross alt bedre enn alt rotet det blir nede i stua når alt må bæres opp og ned.



I reolen fra IKEA har jeg strikkebøker/mønstre og enda mer garn. Bak til venstre står en stor skrivepult med symaskinen og bare venter på at jeg skal få lyst til å sy igjen. I kottene har jeg kassevis med stoffer pluss all julepynten.
Sommerstid strikker jeg en del ute i hagen også, men er avhengig av at det ikke er så mange lyder rundt meg, av parasollen og av godt varmt vær, så derfor har denne plassen sine begrensninger. I år har jeg håp om at det skal bli varmt, og at de spesialtilpassede øreproppene som kommer i posten en av dagen gjør jobben sin.

 God strikk til dere alle hvor enn dere måtte strikke!

8 kommentarer:

  1. Så mange fine strikkekroker du har! Det er bare å velge etter humør og dagsform! Vi får peis i neste uke; kan nesten ikke vente med å fyre opp for å kjenne den lune peisvarmen.

    Så kjekt at du ville være med på gi-bort'en min :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du også tok deg tid til å vise oss strikkekrokene! Veldig moro å bli litt "kjent" med omgivelsene rundt oss.

    SvarSlett
  3. Oj, oj så mange fine strikkekroker! Blir du lei av en, er det bare å finne en annen liksom:) takk for titten!

    SvarSlett
  4. Å, tenk å ha eit strikke-Soria Moria på loftet, med slike fine småfuglar på veggen!
    Det ser ut som ein god og fredeleg stad å vere. Takk for at du deler!

    SvarSlett
  5. Du er vel heldig som har så mange koselige steder å strikke :)

    SvarSlett
  6. Så koselig hos deg, ser pusen din også er på plass! Tusen takk for hjelp og kommentar på bloggen min, det setter jeg stor pris på! Ja, jeg er quilter, etter 9 år med quilting i usa er det blitt en del, har egen side på Facebook, du kan ta deg en titt om du vil, 'Quilting by Hanne', ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Hei Marit!
    Guri malla, så fin fugletapet! Ja, strikkesteder er viktig, jeg har en haug med kurver fulle av garn og prosjekter, har alltid flere på gang samtidig. Gleder meg til jeg kan sitte ute i sola og strikke eller rive filler eller noe annet gøy!
    Kanskje vi ser en gløtt av sola i morgen?
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
  8. Her var det mange kjekke steder å strikke! Likte spesielt godt rommet ditt:) Det var en nydelig tapet med fugler og syns de passa så godt med den rød sofaen og pleddet! Skulle gjerne hatt en slik strikkehule, med tv vel og merke;)
    Takk for koselig kommentar hos meg, jeg har lagt med til som følger her!

    Ha en fortsatt fin strikkekekveld!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.