mandag 6. januar 2014

I dag ble jeg så himla glad!

Godt nyttår til dere alle!


Det har vært stille en stund her og det kommer periodevis til å bli stille igjen her inne i 2014, men jeg er her og kommer plutselig tilbake.
Jeg har oppdaget at det er GØY å strikke votter! Etter mitt første par har det blitt flere og det er stor fare for at bloggen kommer til å bli oversvømmet av votter i tiden som kommer.
Bare så synd at vinteren uteblir på disse trakter for det er strengt tatt ikke nødvendig å ha på seg noe som helst på hendene nå for tiden.
Dette er samme votteoppskrift som forrige innlegg men i andre farger og garn. Her har jeg brukt Rauma Finull - et herlig garn som er godt å strikke med og finnes i så utrolig mange flotte farger at det er vanskelig å velge.
Jeg har strikket på pinner str 2,5 på hele votten, men de er likevel en størrelse for store for mine hender.
Kanskje det ville hjelpe med et aldri så liten krympetiltak?




En enste julegave har jeg strikket i år og det ble votter til mannen.
Han elsker fugler og har en stor forkjærlighet for ugler så hva kunne vel være mere passende en et par med flotte uglemotiv?
 I oppskriften er de tenkt for damer, men med tykkere garn ble de passe til en manns hender.
Etter vottene med mange fargeskift var det herlig å ha få tråder å feste siden disse bare har to farger.
Neste par ut er et par fargeglade Pearl Chain eller perlekjede på godt norsk.
Morsomme og raske og strikke, Rauma Finull nok en gang.
Merkelig at jeg ikke har oppdaget dette garnet før nå, men det skyldes kanskje at jeg ikke har strikket noe særlig votter før? Ikke vet jeg, men garnet er supert og passer til mer enn votter. Nå har jeg handlet og garnlageret mitt er utvidet med en hel bråte finull i mange forskjellige farger.


Det gjenstår bare å finne det rette masketallet for pinne nr. 2,5 slik at vottene som kommer passer mine hender.

Disse ble en anelse for smale, men perfekte for min svigerdatter.

Men i dag ble jeg så himla glad,  for en kjær og dypt savnet bloggvenninne er tilbake i manesjen. Mari med bloggen duBedåre både skriver og strikker flotte saker og ting - VELKOMMEN tilbake Mari!

edit: Jeg har strøket den siste delen av innlegget for som jeg trodde kom jeg til å angre.

15 kommentarer:

  1. Så flotte votter du har strikket! Jeg likte veldig godt de øverste med blader på jeg da, men uglevottene var også kjempefine. Jeg strikker litt jeg også, og holder på med den 3 mariusgenseren på en måned. Men etter at jeg er ferdig med den er det slutt på strikkingen. Nå er det på tide å få sådd frø igjen :)

    SvarSlett
  2. Fine votter alle sammen, nå fikk jeg lyst til å starte på et par jeg også;)

    SvarSlett
  3. Så fantastisk fine de var alle tre parene:-)

    SvarSlett
  4. Fantastisk er votterstrikke - jeg hadde begynnt i fjor, det heter for denne vinter :-) Jeg strikkte to votter og jeg hadde begge to
    ikke enda i blog - fordi jultid. Jeg er også begeistret med vottestrikke og jeg har samle mønster og har mange prosjekte. Men det kommer så mye andre tinger på veien.
    Jeg gleder meg å se dine votter. Favoritt min er blomstervotter lys - dine første... absolut fantastisk. Gratulerer!!!
    Hjertelige hilsen fra meg og ha et riktig fint nytt året 2014.

    SvarSlett
  5. Flotte votter!!

    Ang det du spurte om på bloggen min i dag (jeg har svart der også, men det er jo ikke sikkert du leser det).
    KAL står for Knit-ALong - dvs strikk med, eller samstrikk. (Tror kanskje det stammer fra Sing-Along, som betyr noe sånt som allsang/syng med).

    Ha en finfin dag!

    SvarSlett
  6. Så fine votter!!! Alle tre parene var helt herlige. Rauma finull er absolutt en favoritt her og lett tovet blir de enda mykere og litt varmere :D

    SvarSlett
  7. Tusen hjertelig takk, søte du!

    Og uglevottene: wow! Maskuline og lekre! Tipper de falt i smak hos gemalen?

    SvarSlett
  8. Pussig, tenkte skrive det samme som Gamleheksa, jeg har også pleid å tove finullen, mønstret kommer enda bedre til sin rett da. Men dine vanter er virkelig fine, ikke slik ment altså :)

    SvarSlett
  9. 2014 blir vottens år, tror du ikke? Riktig godt nytt år! Jeg ble også glad for å se duBedåre tilbake på nett :-)

    SvarSlett
  10. Skikkelig fargerike og fine votter! Håper du finner frem til et par som sitter som støpt til deg selv. Det er så godt med hjemmestrikka votter:)

    SvarSlett
  11. Det var votter til å bli glad av!! Superstilig!!

    SvarSlett
  12. Fargekombinasjonen på de første/øverste vottene er kjempefin! Har så lyst til å strikke votter, men hadde en skikelig dårlig vottestrikkeerfaring for mange år siden, og selv om jeg nå har strikket masse siden den gangen, er terskelen høy for votter... helt tullete, men slik er det.

    Hva ved Rauma finull er det som gjør at du liker det garnet så godt? :-)

    SvarSlett
  13. Jeg har hatt liknende erfaring med vottestrikk Anne Marie, derfor har det blitt bare de helt enkle og helst tova votter for meg de siste årene, men det er så mange flotte votter så lysten har vært der bare at terskelen har vært for høy - helt til nå. Jeg bare måtte ha blomekransvottene og fikk det til så dermed var det gjort.
    Rauma finull er godt å strikke med, det gir meg den gode ullfølelsen og klør ikke, iallefall ikke på hendene, (blir bløtere når det har fått en vask) også kommer det i utrolig mange flotte farger. Har ennå ikke prøvd det i noe annet, men har lyst til å strikke jakke eller genser med det en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar både her og på bloggen min! Du har helt rett, det sitter nok mer i hodet mitt enn i hendene. Jeg må bli ferdig med lueprosjektene og en jakke som jeg har holdt på med siden i fjor vår. Men da, da skal jeg trosse hodet og la fingrene vise hva de duger til. Takk for oppmuntringen!

      Slett
  14. Åh perlevottene var nydelig (de andre var fine også) ! Har sett på de flere ganger, men er som de sier en terskel for å begynne på disse vottene hehe

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.